IMG_20231214_111622.jpg

 

Nyt tuli valmistettua sellaista ciabattaa, ettei ole ennen vastaan tullut.
Meinaan ehdottomasti valmistaa samalla ohjeella leipää toisen,
jos en kolmannenkin kerran.
Ajattelin kyllä vaihtaa osan vehnäjauhoista välillä eri viljoihin, 
mutta siitä joskus toisella kertaa enemmän.

 

Juuri:

6 dl vehnäjauhoja
2 tl kuivahiivaa
3 dl kylmää kivennäisvettä tai vettä

Sekoita juuren aineet huolella ja 
peitä kulho kelmulla.
Anna juuren muhia 8-24 tuntiin.

 

IMG_20231214_100553.jpg

2 dl kylmää vettä
1/2 dl öljyä
1 1 2 tl ruususuolaa
6 1/2 dl vehnäjauhoja

Kaada juuri kulhoon ja lisää joukkoon vesi, öljy ja ruususuola.
Lisää jauhot pikkuhiljaa taikinaan, kun taikina alkaa irrota kulhon reunoista.
Vaivaa taikinaa  vielä yleiskoneella noin 10 minuuttia tai käsin 15 minuuttia.
Valmis taikina on ihanan pehmeää ja sileää.
Paista leivät uunissa 250 astetta 12 minuuttia.
 
IMG_20231214_105111.jpg
 

Kaada taikina leivonta tasolle ja jaa se kolmeen osaan.
Muotoile taikinasta kolme pellin pituista pötköä.
Peittele leivät leivinliinalla ja anna niiden kohota 40 minuuttia.
Pirskota tai sumuta vielä leipien päälle vettä, sekä ripottele hieman jauhoja ennen uuniin laittoa.

Jos haluat leivälle rapean kuoren laita uunin pohjalle uunin kestävään kulhoon 
 kiehuvaa vettä.

 

IMG_20231214_111617.jpg

 

 Pidä arki sopivan simppelinä ja niukkana,
niin moni asia muuttuu paremmaksi.
Oravanpyörä pyörii, vaikka sinä hieman hellittäisitkin.

Rakkaudella 
Tupu