maanantai, 22. kesäkuu 2026

Kalattomat savutofupyörykät

IMG_20240219_171641.jpg

 

Eilispäivä on ollut elämäni käänne kohta kolmekymmentä kaksi vuotta sitten.
Silloin näet syntyi kuopukseni, ihana poika maailmaan.
Tämä samainen poika on nyt asustanut kolme viikkoa Turussa.
Kyllä tämä aika rientää.

Eilen meillä satsattiin sänkyyn.
Muut tekevät juhannussiivoja ja meillä siivotaankin juhannuksen jälkeen. No, minä nyt olen tälläinen vastarannakiiski joka asiassa :-)
Pesin siis meidän tuplapeiton sekä tyynyt. 
Täytyy käyttää hyväkseen nämä ihanat lämpimät kesäpäivät.
Käänsimme myös paljat, joten mikäs meidän on nyt nukkuessa raikkaassa sängyssä.



Screenshot_20260621_105857_fi_spankki_Ma

Käytiin Arin kanssa myös kaupoilla. 
Meidän lähikaupassamme oli 2,99 €:n ulkofileeleikepakkauksia.
Niitä tuli ostettua taas kunnonsatsin ja laitettua kaikki pakastimeen. Nyt saadaan syödä pihvejä, jos ja kun nämä meidän jälkikasvut tulevat kyläilemään.


Screenshot_20260621_110213_fi_ruokakesko

Tämän viikon ruokabudjetti ylittyi hieman. Mutta se on nuo leikkeet, jotka hieman ylitti budjetin. Tästä en kuitenkaan ole huolissani, koska se on sitten joltain muulta viikolta pois.

Ruokaan meni viime viikolla
116,61 €

 

 
IMG_20240221_090710_edit_714203641349270
 
 

 Tänään herkutellaan ensimmäisen kerran kalanmakuisilla savutofupullilla. Valmistin pullat jo edellisiltana ja tänään saadaan vain lämmittää ruoan ja alkaa nauttia.


Olen jo pitkään haaveillut kokeilevani kalattomien kalapullien tai pyöryköiden tekoa ja vihdoista viimein eilen sain aikaiseksi valmistaa ruokaa.
No, ensimmäinen kerta oli pientä säätöä noiden pullien koossa pysymisen kanssa, mutta makuun olen enemmän kuin tyytyväinen.
Itse lisään ensi kerralla pulliin perunajauhoja sekä kananmunan tofumassan joukkoon.

Laitan nyt teille tämän parannellun version ruoasta ja toivon, että pullat pysyisivät teillä paremmin koossa.
 
 
IMG_20240219_171651.jpg

 

1 pkt (230 g) valutettuja kikherneitä
1 pkt savutofua
1 silputtu sipuli
2 valkosipulinkynttä
1 rkl kapriksia
2 rkl sitruunamehua
3 rkl perunajauhoja
1 kananmuna
1 tl sitruunapippuria
1/2 tl ruususuolaa
1 rkl kuivattua tilliä
1/2 tl valkopippuria


 

Valuta kikherneet ja laita kulhoon kaikkien muiden aineksien kanssa.
Surauta ainekset sekaisin sauvasekoittimella
tai muussaa haarukalla kikherneet sekä tofu pieniksi
 ja lisää loput ainekset silppuamalla sipuli pieniksi ja samoin kaprikset ja murskaa valkosipuli pieniksi. 
Anna seoksen makustua ja turvota jääkaapissa ennen pullien paistamista.
Itselläni oli seos vartin verran jääkaapissa, mutta olisi se voinut olla vielä pidempäänkin.

Pyörittele kostutetuin käsin seoksesta tasakokoisia pullia

 ja paista ne paistinpannulla kauniin kullan keltaisiksi

tai airfryerissä 200 asteessa 8–12 minuuttia pullien koosta riippuen.


Nauti pullat perunamuusin tai uusien perunoiden ja raikkaan salaatin kanssa.

Itse rakastuin näiden pullien makuun ja pehmeään koostumukseen.
Seuraavalla kertaa koitan keittää savutofupullat
ja tehdä niille herkullisen tillikastikkeen.
Mutta niistä sitten joskus toisella kertaa lisää.

 

 

IMG_20240219_171114.jpg

 

Usko omaan intuitioosi.
Ota kaikki kiitollisuudella
vastaan ja toimi, kuten tunnet itsellesi oikeaksi.

 Kaikkea hyvää
-Tupu-

 

sunnuntai, 21. kesäkuu 2026

Kesäinen salaatti

IMG_20230613_084211.jpg


Hellurei ja hellät tunteet.
Aurinko paahtaa ja on niin kevyt olla.


Jussin sain viettää rakkaiden ihmisten joukossa. 
Tällä jaksaa taas niin pitkään !


IMG_20260620_095811.jpg



Maanantai

Makarnonilaatikkoa
&
porkkanaraastetta

Hedelmälautanen

 
Tiistai

Perunoita
ja savulohta
Sitruunakastikeella

Paahtoleivät



Keskiviikko

Riisi

broilerikastike

Murot



Torstai

Pyttipannua
Kananmunalla

Jäätelö



Perjantai

Talontapaan

 
 
 
IMG_20230613_082952.jpg


Mutta nyt on sen salaatin aika…
Raikasta salaattia ei kyllä kesälämpimillä voita mikään.
Sen seuraksi voi paistaa/grillata pihvin tai kalaa tai syödä salaattia aivan sellaisenaan.
 
Minun salaatissani on melkeinpä aina punasipulia, niin siis nytkin.
Minun punasipulini on melkeinpä aina leikattu ohuiksi viipaleiksi.
Kun taas useimmilla on punasipulit salaateissa renkaina.
Kumpaan kategoriaan sinut saa luokitella punasipulin suhteen?
 
IMG_20230613_084139.jpg
 
Tänään kesäinen salaattini sai mukaansa

1/2 varhaiskaalia
1 ison tomaatin
10 cm kurkkua
kourallisen huuhdeltua papusekoitusta
1 punasipulin
kourallisen korianteria
1 1/2 dl kreikkalaista jogurttia
1/2 tl rouhittua mustapippuria
1/2 tl rouhittua valkosipulimurskaa
1/2 t ruususuolaa
1 rkl juoksevaa hunajaa
 
Korianterin voi halutessaan jättää pois, jos siitä ei tykkää, tai vaikka vaihtaa sen persiljaan.
 
 
IMG_20230613_084212.jpg
 
Leikkaa salaattiainekset rouheiksi hieman isommiksi paloiksi, mutta kuitenkin niin, että palat mahtuvat hyvin suuhun. Sekoita kaikki ainekset huolella  ja anna makustua jääkaapissa ennen tarjoilua.
 
 
IMG_20230613_084203.jpg

 

 
Minä uskon aamujen valoon,
ihmisen syliin ja rakkauden hitauteen.
Minä uskon rakkauteen, joka kulkee etanan lailla.

Tommy Taberman

-Tupu-

 

 

lauantai, 20. kesäkuu 2026

Kebab-calzone


Maanmainiota juhannuspäivää, ystäväni !

Juhannusaaton kauppareissuun meni...


Screenshot_20260619_194338_fi_spankki_Ma

Sain jussina illalla vielä ihanan soiton. Vanhempi tyttäristäni oli poikaystävänsä kanssa Tampereella ja kyseli, että voiko meille tulla yökylään?
Niinpä aloimme Arin kanssa valmistamaan sängyn kuntoon meidän vierashuoneeseemme.
Otin myös pakasteesta jauhelihaa sulamaan ja tuli valmistettua makaronilaatikko uunia vaille valmiiksi vielä iltasella.
Mitä se äitee ei tekisi, kun saa näin mahtavia uutisia.


 

 

Minun on jo pitkään tehnyt mieli tehdä oikein juustoisia ja messeviä kebab-calzoneita.

Nämä on tehty kasvisvebabista,

mutta itse en ainakaan huomaa maussa mitään eroa, onko kyseessä kasvis- vai aito kebabversio.
 



Valmistin täytteen sekä pizzataikinan jo edellispäivänä helpottaakseni työtäni.


Kebabkastike

200 g Vönerin vegelastuja
1 iso sipuli
1 tlk paseerattua tomaattia
tai tomaattimurskaa
3 murskattua valkosipulinkynttä
1 rkl basilikaa
ripaus sokeria


Paista ensin sipuleita pienessä öljytilkassa paistinpannulla.
Lisää kauniin kullankeltaisten sipuleiden sekaan kasvissuikaleet.
Paista ne rapeiksi.
Lisää sitten tomaattikastike ja mausteet.
Anna kastin kiehahtaa hieman kasaan.

Yön yli pizzataikina

n. 25 g hiivaa
6 dl vettä
ripaus sokeria
2 tl ruususuolaa
8 dl vehnäjauhoja
2 rkl öljyä

Sekoita hiiva kädenlämpöisen veden joukkoon.
Lisää myös suola, sokeri ja vehnäjauhoja sen verran, että taikina alkaa irrota kulhon reunoista.
Vaivaa taikinaa vielä noin viitisen minuuttia.
Ripottele taikinan päälle hieman jauhoja ja peitä taikinakulho kelmulla.
Laita kulho jääkaappiin lepäämään seuraavaksi päiväksi.

Laita uuni kuumenemaan 250 asteeseen.
Paloittele pizzataikina kuuteen osaan.
Minä laitoin puolet taikinpalloista pakastimeen odottamaan seuraavaa pizzan valmistuskertaa.
Painele yksi taikinapallo kerrallaan hellästi taputellen

pellin kokoisiksi pizzapohjiksi.
Nosta pohja pellille ja levitä täyte vain pizzaa toiselle puolelle.

 


1/2 paprikaa suikaleina
n. 2 dl (vegaanista) juustoraastetta

HUOM:
Lisää täytteen päälle vielä paprikaa sekä juustoraastetta maun mukaan.
Taita toinen puoli pizzataikinaa täytteiden päälle kanneksi.
Painele reunat huolella kiinni ja paista uunissa n. 10 minuuttia tai airfryerissä 220 asteessa noin 8 minuuttia, kunnes calzone on saanut kauniin kullankeltaisen pinnan.

 

perjantai, 19. kesäkuu 2026

Basilikaöljy uusilleperunoille

IMG_20220628_140036.jpg


Kaunista ja ihanaa juhannusaattoa !

Toivottavasti teillä se on saanut alkaa rauhallisesti ja mukavasti.

Meidän jussin aatto alkoi ihanan hitaasti aamukahvittelulla. 
Luitte aivan oikein aamukahvilla. Minä, joka en ole pystynyt juomaan kahvia laisinkaan, koska olen kahville aivan liian yliherkkä.
Nyt olen alkanut juoda aamukahvia, vaikka moni voisi nauraa kahvilleni.
Tämä on siis ruokalusikallinen kollageenia, puolikuppi kahvia ja 1/3 kuppia vaahdotettua kaurakermaa. Tämähän on oikeastaan enemmän laten oloinen aamukaffee,
mutta minulle kahvia, jota vihdoinkin uskallan juoda aamuisin yhden kupillisen verran, ja tähän se minun kaffini sitten saakin jäädä.

Kaffeemme jälkeen lähdemme Mutsille ja hänen kauppareissulleen.
Ajattelin käydä aamulla Mutsin kaupan jälkeen vielä Mumskulla. Siitä sitten iltapäivällä lähden takaisin Mutsille sanomaan hänen kanssaan.
Että tällaista juhannusaattoa on minulle tänä vuonna luvassa.

 



 
Asiasta ihan viidenteen...

Löydettiin aivan vietävän hyvä sarja MTV-katsomosta.

Nimeltään tämä on The Hardacres.
Suosittelen suuresti !


 
 
IMG_20220628_140018.jpg

 

Mikäs onkaan ihanempaa kuin kesäiset uudet perunat.
Keitänkin niitä aina oikein kunnon kattilallisen kerralla, sitten valmistan perunoista yhtä sun toista herkullista perunasalaateista, pestoperunoista.
Tämä kyseinen basilikaöljy sopii kuin nappi uusille perunoille.
Pelkäsin öljyn olevan liian valkosipulista, mutta mitä vielä, mieto peruna sai mukavan potkun tästä kastikkeesta.
 
puntti basilikaa
kourallinen cashewpähkinöitä
2 isoa valkosipulinkynttä
kevätsipulin varsia 
1 dl öljyä
1/2 tl ruususuolaa
1-2 rkl sitruunamehua
 
Sekoita kaikki ainekset sauvasekoittimella hyvin sekaisin.
Sekoita basilikaöljyä keitetyihin perunoihin ja nauti potut heti joko sellaisenaan tai pihvin yms. kaverina.
IMG_20220628_140030.jpg


Ihanaa suven suloisuutta !

-Tupu-

torstai, 18. kesäkuu 2026

Hodarivuoka

IMG_20220605_135237.jpg


Meillä oli eilen töiden jälkeen tapaaminen Pirkanmaan ykköstyyppien kanssa Tampereen Ravintola Puistossa.
Oli taasen niin mukava tapaaminen ja porukkaakin oli ihan kunnolla peräti kuustoista henkeä.



IMG_20260617_184442.jpg

Me oltettiin kumpainenkin Puiston hampurilaisaterian ja oli kyllä todella herkullinen setti.
Niin briossisämpylästä kotitekoiselta maistuvaan naudanlihapihviin saatikka pikkelöityyn punasipuliin.
Annoskin oli juuri sopivan kokoinen.



IMG_20260617_132014_edit_101324823026514

Kirja 30 päivää Pariisissa on kertomus Julietista, joka jätti kolmekymmentä vuotta sitten sydämensä Pariisiin.
Nyt erottuaan ja lasten itsenäistyttyä, Juliet pakkaa laukkunsa ja menee tapaamaan nuoruuttaan.
Ystävätär ja silloinen poikaystävä ovat samat vanhat ja ihan kuin kaiken voisi jatkaa siitä, mihin se silloin oikein jäi.
Mutta onko kaikki kuitenkaan ollut silloin niin hyvin? Ja mikä on se salaisuus, joka jäi Julien sydämeen kalvamaan? Voiko Pariisi parantaa särkyneet sydämet?

Mielenkiintoinen kirja, joka oli mukavaa luettavaa.

 

IMG_20220605_135246.jpg

 

Nämä hodarit olivat kyllä semmoinen suksee meidän suvun sunnuntailounalla, että voi hyvin tehdä toistekin.
Erityisesti salsaa kehuttiin siksi, että se tuo ihanan maun hodariin.



 12 hodari sämpylää
12 nakkia


Chilikastike
n. 140 g tomaattipyreetä
1/2 dl makeaa chilikastiketta
1 rkl rypsiöljyä
1 rkl ruokosokeria
2 tl shirachakastiketta
2 tl punaviinietikkaa
1/2 tl ruususuolaa
1/2 tl rouhittua mustapippuria

Juustoraastetta

Tuoresalsa

2 tomaattia
1 pieni punasipuli
3 kevätsipulin vartta
1/2 dl rypsiöljyä
n.1/2 tl ruususuolaa

n.1/2 tl sitruunapippuria

sinappia

Valmista ensin chilikastike sekoittamalla kaikki ainekset hyvin sekaisin kattilassa.Kiehauta seos ja nosta se sitten pois liedeltä.
Silppua salsan ainekset  ja sekoita ne sekaisin.
Laita salsa makustumaan jääkaappiin muiden valmistelujen ajaksi.
Laita aukaistut hodarisämpylät uunivuokaan.
Levitä aukkoon ruokalusikallinen chilikastiketta ja laita päälle nakki.
Ripottele hodareiden pinnalle vielä juustoa ja laita ne sitten uuniin 200 asteeseen noin 8-10 minuutiksi.


Lisää hodarin päälle salsa sekä halutessasi sinappi
ja nauti !

 

IMG_20220605_135233.jpg

Mitä tulee paikalle, 
kun sinä saavut?
 
-Tupu- 
  • t?a=1914383793&as=1920847641&t=1&tk=1&i=
  • t?a=1948135279&as=1920847641&t=1&tk=1&i=